Καφές! 10 Εκπληκτικά Πράγματα Που Δεν Ξέρετε (Ζεστός ή Κρύος)

Αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε το με τους φίλους σας!

Ο καφές αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας πολλών ανθρώπων, συμπεριλαμβάνοντας και της δικής μου.

Είναι αναμφισβήτητα το δημοφιλέστερο ρόφημα στον κόσμο μετά το νερό!

Καθημερινά καταναλώνονται 2,3 δισεκατομμύρια μερίδες καφέ παγκοσμίως.

Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα κατανάλωσης καφέ εκτός σπιτιού παγκοσμίως.

Διαφήμιση

Τα στατιστικά αναφέρουν πως το 2018 στην Ελλάδα καταναλώθηκαν 40.000 τόνοι καφέ. Δηλαδή 5 δισεκατομμύρια κούπες, που είναι σε αντιστοιχία περίπου 510 κούπες ανά άτομο. (1)

Σύμφωνα μάλιστα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Καφέ, η Ελλάδα βρίσκεται στην 17η θέση στον κόσμο στην ατομική κατανάλωση του με 5,4 κιλά το χρόνο.

Στην πρώτη θέση είναι η Φινλανδία με 12 κιλά το χρόνο ανά άτομο! (2)

Η Ελληνική Ένωση Καφέ αναφέρει πως όσον αφορά τις προτιμήσεις μας στην επιλογή του είδους του, στην κορυφή ο καφές σε μπρίκι με 32%. Αρχικά ονομαζόταν Τούρκικος, αλλά μετονομάστηκε σε Ελληνικό τη δεκαετία του 1960.

Στο 30% περίπου βρίσκεται ο στιγμιαίος καφές, δηλαδή ο φραπές ή ο νες. Ακολουθεί με ελάχιστη διαφορά ο espresso που βρίσκεται στο 28% των προτιμήσεων μας, ενώ ο καφές φίλτρου αφορά σε ποσοστό το 10%. (3)

Ο καφές και τα αναλυτικά οφέλη του στον οργανισμό

Στο σημερινό άρθρο θα ανακαλύψτε 10 εκπληκτικά πράγματα που δεν ξέρετε για τον καφέ.

Πόσες θερμίδες και θρεπτικά συστατικά δηλαδή περιέχει, πως βοηθά τον οργανισμό μας στην απώλεια βάρους, τη μνήμη, στον διαβήτη τύπου 2 και στην πρόληψη του καρκίνου.

Θα γνωρίσετε επιπλέον τα οφέλη του για τις καρδιακές παθήσεις, τα εγκεφαλικά, την κατάθλιψη και για την μακροζωία. Ποια είναι επίσης τα αρνητικά του στοιχεία, ώστε να προσέξετε τι θα πρέπει να αποφύγετε, είτε τον προτιμήσετε ζεστό είτε κρύο.

Τέλος, θα γνωρίσετε έναν επιπλέον τρόπο για να τον απολαύσετε τους καλοκαιρινούς μήνες!

#1 Περιέχει άφθονα αντιοξειδωτικά και θρεπτικά συστατικά αλλά ελάχιστες θερμίδες

Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, οι κόκκοι του καφέ προέρχονται από ένα εξωτικό και τροπικό φυτό, το καφεόδεντρο.

Οι καρποί του μοιάζουν πολύ με τα κεράσια και μπορούμε να το καλλιεργήσουμε στον κήπο μας ή ακόμη και σε γλάστρα.

Υπάρχουν πολλές ποικιλίες καφέ. Οι πιο σημαντικές όμως είναι δύο:

  • η ποικιλία Arabica που αποτελεί το 70% της παγκόσμιας παραγωγής καφέ
  • η ποικιλία Robusta και που αποτελεί το υπόλοιπο 30%

Η ποικιλία Arabica περιέχει λιγότερο ποσοστό καφεΐνης, αλλά είναι πολύ πιο αρωματική από την ποικιλία Robusta.

Ο σκέτος καφές, είτε είναι γαλλικός, στιγμιαίος, ελληνικός ή εσπρέσο, περιέχει μόλις 3 θερμίδες στα 240ml. Αυτά αντιστοιχούν περίπου σε ένα φλιτζάνι καφέ, ενώ δεν περιέχει καθόλου λιπαρά.

Οι επιπλέον θερμίδες δημιουργούνται μόνο όταν προσθέσουμε ζάχαρη, γάλα ειδικά αν είναι ζαχαρούχο, κρέμα γάλακτος, καραμέλα, σαντιγί ή διάφορα άλλα γλυκαντικά και συνοδευτικά.

Ο καφές περιέχει άφθονα αντιοξειδωτικά και βιταμίνες Β2, Β3, Β5, Β12 και Ε. (4)

Περιέχει επίσης μέταλλα όπως ο σίδηρος, το μαγνήσιο, το κάλιο, ο φώσφορος, το ασβέστιο και το θείο. Όπως επίσης και ορισμένα οξέα όπως είναι το χλωρογενικό οξύ και οι λιγνάνες.

#2 Ο καφές δίνει ώθηση στο μυαλό και τη μνήμη

Ο καφές περιέχει μια ουσία, τη γνωστή μας καφεΐνη η οποία ενεργοποιεί ορισμένους τομείς του εγκεφάλου μας.

Δρα ιδιαίτερα ως ήπιο διεγερτικό του κεντρικού νευρικού μας συστήματος. (5)

Όταν πίνουμε καφέ, η καφεΐνη απορροφάται στην κυκλοφορία του αίματος, από εκεί ταξιδεύει στον εγκέφαλο μας. Ενεργοποιεί συγκεκριμένους νευρώνες στο κεντρικό νευρικό σύστημα, που με τη σειρά τους ενεργοποιούν την αδρεναλίνη για επιπλέον ενέργεια. (6)

Πολλές ελεγχόμενες μελέτες σε ανθρώπους, δείχνουν πλέον ότι ο καφές βελτιώνει διάφορες λειτουργίες του εγκεφάλου.

Συμπεριλαμβάνοντας τη μνήμη, τη διάθεση, την επαγρύπνηση, τη συγκέντρωση, τα επίπεδα ενέργειας και τη γενική ψυχική λειτουργία. (7)

#3 Δυναμώνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα

Ο καφές ενισχύει την ενέργεια μας και είναι μια πηγή θρεπτικών συστατικών και υγιεινών χημικών.

Αυτά μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος και του DNA. (8)

Σύμφωνα με επιστήμονες, ο καφές μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Αυτό συμβαίνει επειδή μεταβάλλει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, κάνοντας το δυνατότερο και υγιέστερο. (9)

Επιπλέον οι πολυφαινόλες, (10) δηλαδή ορισμένα από τα αντιοξειδωτικά που περιέχει, μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ορισμένων τύπων καρκίνων, καρδιακών παθήσεων, (11) εγκεφαλικών επεισοδίων, διαβήτη, κατάθλιψης και νευρολογικών παθήσεων. (12)

#4 Βοηθά στη μείωση του στρες και της κατάθλιψης

Ο καφές ενεργεί εξαιρετικά στη μείωση του άγχους και της κατάθλιψης. (13)

Απελευθερώνει τη σεροτονίνη και τη ντοπαμίνη, δύο ουσίες που “προκαλούν” καλή διάθεση.

Σε μια μελέτη του Χάρβαρντ που δημοσιεύθηκε το 2011, οι γυναίκες που έπιναν 4 ή περισσότερα φλιτζάνια καφέ την ημέρα είχαν 20% χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης. (14)

Αυτό σημαίνει πως ακόμη και ένα φλιτζάνι ή ακόμα και η μυρωδιά του καφέ, μπορεί να ηρεμήσει τα νεύρα μας. Μπορεί επίσης να μειώσει το άγχος, τον πιθανό κίνδυνο κατάθλιψης και την αποτροπή μιας πιθανής αυτοκτονίας. (15)

#5 Ο καφές βοηθά στην απώλεια βάρους και το αδυνάτισμα

Ο καφές μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος.

Μπορεί να μειώσει προσωρινά την όρεξη μας και να διεγείρει την καύση θερμίδων. Για αυτό άλλωστε η καφεΐνη, βρίσκεται σχεδόν σε κάθε εμπορικό συμπλήρωμα καύσης λίπους. (16)

Όταν το επίπεδο της ορμόνης λεπτίνης είναι χαμηλό, το σώμα μας αρχίζει να αποθηκεύει λίπος και να αυξάνεται το βάρος.

Ο καφές όμως αυξάνει τα επίπεδα ορμονών στο σώμα μας και είναι μία από τις λίγες φυσικές ουσίες, που έχουν αποδειχθεί ότι βοηθούν στην καύση λίπους.

Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει το μεταβολικό μας ρυθμό κατά 3-11%. (17)

Άλλες δείχνουν ότι η καφεΐνη, μπορεί να αυξήσει συγκεκριμένα την καύση λίπους έως και 10% στα παχύσαρκα άτομα και 29% στα άπαχα άτομα. (18)

#6 Βοηθά στη μείωση του διαβήτη τύπου 2

Ο διαβήτης τύπου 2 είναι ένα μεγάλο πρόβλημα υγείας, που πλήττει σήμερα εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.

Χαρακτηρίζεται από αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα που προκαλούνται από αντίσταση στην ινσουλίνη ή από μειωμένη ικανότητα έκκρισης της.

Διαβήτης και κατανάλωση καφέ

Διαπιστώθηκε όμως πως για κάποιο λόγο, (19) όσοι πίνουν καφέ έχουν σημαντικά μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

Σε μελέτες μάλιστα διαπιστώθηκε, πως τα άτομα που πίνουν τον περισσότερο καφέ έχουν 23-50% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης αυτής της ασθένειας. (20)

Μια άλλη παραπλήσια μελέτη, έδειξε μείωση της εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 έως και 67%. (21)

#7 Ο καφές μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου

Ο καρκίνος είναι μια από τις κύριες αιτίες θανάτου στον κόσμο και χαρακτηρίζεται από ανεξέλεγκτη ανάπτυξη κυττάρων στο σώμα.

Ο καφές όμως φαίνεται πως προστατεύει, ειδικά από δύο τύπους καρκίνου:

  • τον καρκίνο του ήπατος που είναι η τρίτη κύρια αιτία θανάτου από καρκίνο στον κόσμο (22) και
  • του παχέος εντέρου που κατατάσσεται στην τέταρτη θέση

Μελέτες όμως δείχνουν ότι όσοι πίνουν τακτικά καφέ έχουν έως και 40% χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του ήπατος. (23)

Μια συγκεκριμένη μελέτη σε 489.706 άτομα διαπίστωσε, ότι όσοι έπιναν 4–5 φλιτζάνια καφέ ή τσάι την ημέρα είχαν 15% χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου. (24)

#8 Δεν προκαλεί καρδιακή νόσο και μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου

Συχνά υποστηρίζεται ότι η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή μας πίεση.

Αυτό ισχύει, αλλά με πολύ μικρή αύξηση και μόνο στις περιπτώσεις μεγάλης ποσότητας καφέ καθημερινά. (25)

Οι μελέτες δεν υποστηρίζουν ότι ο καφές αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Αντιθέτως, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι γυναίκες που πίνουν καφέ έχουν μειωμένο κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων. (26)

Ορισμένες μελέτες δείχνουν επίσης, (27) ότι οι πότες καφέ έχουν 20% χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. (28)

Παρόλα αυτά, μπορεί να παρατηρηθούν προβλήματα σε ορισμένα άτομα και θα πρέπει να το έχετε υπόψη σας, ειδικά αν έχετε αυξημένη αρτηριακή πίεση.

#9 Ο καφές βοηθά στη μακροζωία

Δεδομένου ότι όσοι πίνουν τακτικά καφέ είναι λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν πολλές ασθένειες, είναι λογικό ότι ο καφές θα μπορούσε να μας βοηθήσει να ζήσουμε περισσότερο. (29)

Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι οι πότες καφέ, έχουν μικρότερο κίνδυνο θανάτου.

Σε δύο πολύ σημαντικές μελέτες μάλιστα, η κατανάλωση καφέ συσχετίστηκε με 20% μειωμένο κίνδυνο θανάτου στους άνδρες και 26% μειωμένο κίνδυνο θανάτου στις γυναίκες, για πάνω από 18–24 χρόνια. (30)

Αυτή η επίδραση εμφανίζεται ιδιαίτερα έντονη σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2.

Σε μια άλλη 20ετή μελέτη, τα άτομα με διαβήτη που έπιναν καφέ, είχαν 30% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου. (31)

#10 Έχει και ορισμένα αρνητικά που ίσως δεν ξέρετε

Η υπερβολική κατανάλωση καφέ μπορεί να αυξήσει τη νευρικότητα και την ένταση λόγω καφεΐνης.

Ειδικά σε άτομα που πάσχουν από κρίσεις πανικού και έχουν προδιάθεση να εμφανίζουν αγχώδεις διαταραχές.

Επίσης, η καφεΐνη που περιέχεται στον καφέ μπορεί σε μεγάλες ποσότητες, δηλαδή πάνω από τρεις κούπες, να προκαλέσει αϋπνίες, συχνοουρία και εθισμό. Είναι σίγουρα προτιμότερο λοιπόν να τον αποφεύγουν οι έγκυες και όσες θηλάζουν. (32)

Ο καφές ως ένα δροσερό συνοδευτικό

Αν τώρα θέλετε κάτι δροσερό, ελαφρύ και ιδιαίτερο για να συνδυάσετε το νερό σας, μπορείτε να ετοιμάσετε την συνταγή παρακάτω:

  • φτιάξτε τον αγαπημένο σας καφέ
  • αφήστε τον να κρυώσει
  • γεμίστε με αυτόν μια παγοθήκη
  • βάλτε τη στον καταψύκτη σας

Σε μια ζεστή μέρα, προσθέστε τους παγωμένους κύβους καφέ σε ένα ποτήρι νερό. Πιείτε αυτό το υπέροχο μείγμα και δροσιστείτε με μια αγαπημένη σας γεύση!

Παρά το ότι ο καφές προσφέρει άπειρα θρεπτικά στοιχεία και εξαιρετικές ιδιότητες για την υγεία μας, είναι προτιμότερο να ρωτήσετε πρώτα το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε ή αυξήσετε την κατανάλωση του.

Διαφήμιση

Στην πραγματικότητα, με σωστή κατανάλωση του ο καφές μπορεί να αποτελέσει ένα από τα πιο υγιεινά ροφήματα στον πλανήτη.

Τα παραπάνω όμως ισχύουν για το φυσικό καφέ, που προέρχεται από πραγματικούς κόκκους.

Ο στιγμιαίος καφές περιέχει λιγότερα θρεπτικά και περισσότερα χημικά συστατικά.

Ποιος είναι αλήθεια ο δικός σας αγαπημένος καφές;

Εσείς γνωρίζετε για αυτά τα 10 εκπληκτικά πράγματα για τον καφέ και πόσα ευεργετικά οφέλη μπορεί να προσφέρει στο σώμα και την υγεία μας;

Ποιος είναι ο δικός σας αγαπημένος καφές;

Αφήστε αν θέλετε το όπως πάντα σημαντικό σχόλιο σας παρακάτω.

Σας εύχομαι να είστε πάντα καλά! 🙂

Αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε το με τους φίλους σας!
>