Η Οστεοπόρωση ΔΕΝ Είναι Έλλειψη Ασβεστίου – Τι Να Κάνετε!

Διαφήμιση
Αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε το με τους φίλους σας!

Πάρα πολλά άτομα πιστεύουν πως η οστεοπόρωση οφείλεται στην έλλειψη ασβεστίου.

Έτσι λοιπόν για να την αποφύγουν ή να την αντιμετωπίσουν άμεσα, φροντίζουν να πίνουν πολύ γάλα και να τρώνε γαλακτοκομικά προϊόντα κάθε μέρα ή να παίρνουν συμπληρώματα ασβεστίου, ακόμη και 500 ή 1000 mg την ημέρα.

Οι περισσότεροι μάλιστα πιστεύουν πως κάνοντας όλα αυτά, η οστεοπόρωση θα εξαφανιστεί ή θα προληφθεί έγκαιρα.

Διαφήμιση

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, αλλά και τα συμπληρώματα ασβεστίου όμως, όχι μόνο δε βοηθούν στην πρόληψη ή την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης και την ενδυνάμωση των οστών, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και με αυξημένη κατανάλωση τους, μπορούν να αυξήσουν ακόμη και το ρίσκο για καρδιακές παθήσεις ή εγκεφαλικά επεισόδια.

Στο σημερινό άρθρο θα ανακαλύψετε:

  • γιατί η οστεοπόρωση δε σημαίνει έλλειψη ασβεστίου
  • γιατί μπορεί η αυξημένη κατανάλωση γάλατος και γαλακτοκομικών προϊόντων να γίνει ακόμη και επικίνδυνη για την υγεία μας
  • ποιες είναι οι φυσιολογικές τιμές της πυκνότητας οστών
  • τι μπορείτε να κάνετε για να προλάβετε ή να αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά την οστεοπόρωση

Οστεοπόρωση και γάλα

Η Amy Lanou είναι διευθύντρια διατροφής στην Επιτροπή Ιατρών για την Υπεύθυνη Ιατρική στην Ουάσιγκτον. Είναι επιπλέον επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Υγείας και Ευεξίας στο Πανεπιστήμιο στο Άσβιλ στη Βόρεια Καρολίνα και Εκτελεστική Διευθύντρια στο Κέντρο Υγείας και Ευεξίας της Βόρειας Καρολίνας. (1)

Είναι επίσης συγγραφέας των βιβλίων:

«Δημιουργία ζωτικότητας των οστών» το οποίο έχω αγοράσει και «Υγιεινή διατροφή για τη ζωή των παιδιών». (2)

Αναφέρει λοιπόν σχετικά με την οστεοπόρωση:

«Οι χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά οστεοπόρωσης, είναι αυτές όπου οι άνθρωποι πίνουν το περισσότερο γάλα και έχουν το περισσότερο ασβέστιο στη διατροφή τους. Η σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσης ασβεστίου και της υγείας των οστών είναι στην πραγματικότητα πολύ αδύναμη. Η σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσης γαλακτοκομικών και της υγείας των οστών είναι σχεδόν ανύπαρκτη». (3)

Υπάρχει μάλιστα και ένα άρθρο που αναφέρεται σε μια σημαντική μελέτη με τίτλο: «Πρόσληψη γάλακτος και κίνδυνος θνησιμότητας και καταγμάτων σε γυναίκες και άνδρες».

Η συγκεκριμένη έρευνα αναφέρει πως: (4)

Αν κάποιο άτομο παίρνει 500 mg την ημέρα ασβέστιο είτε από διατροφή, είτε από συμπληρώματα για να αποφύγει την οστεοπόρωση, τότε αυξάνει:

  • το ρίσκο για καρδιακή προσβολή κατά 30% και
  • το ρίσκο για εγκεφαλικό επεισόδια κατά 20%

Τα μέταλλα και η σωστή ισορροπία τους στον οργανισμό

Το ασβέστιο θα πρέπει να βρίσκεται στον οργανισμό μας στις φυσιολογικές ποσότητες.

Η υπερβολική ποσότητα ασβεστίου, σιδήρου ή χαλκού στο σώμα μας μπορεί να δημιουργήσει τοξικότητα. Προκαλώντας ταυτόχρονα πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας.

Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει ισορροπία στα συγκεκριμένα μέταλλα που βρίσκονται στο σώμα μας. Σε αντίθεση όμως με άλλα μέταλλα, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με το μαγνήσιο ή το κάλιο.

Το περίσσευμα δηλαδή του μαγνησίου αποβάλλεται μόνο του από το σώμα μας. Εκτός αν για παράδειγμα, υπάρχει κάποιο πρόβλημα στα νεφρά.

Το 19ο αιώνα μάλιστα, χρησιμοποιούσαν το μαγνήσιο ως αντιόξινο συστατικό και ως αντίδοτο σε δηλητήρια.

Γιατί το επιπλέον ασβέστιο είναι τοξικό για το σώμα

Το επιπλέον ασβέστιο όμως, μπορεί να γίνει τοξικό για τα κύτταρα μας. Για αυτό και σε πιο ηλικιωμένα άτομα παρατηρούνται συνήθως προβλήματα τοξικότητας των νεφρών ή των αρτηριών.

Αυτό συμβαίνει λόγω της επιπλέον ποσότητας ασβεστίου στις αρτηρίες και στις αρθρώσεις.

Διεξήχθη μια έρευνα στο Ρότερνταμ, που έγινε από το 2003 έως το 2006. Διαπιστώθηκε πως ο κίνδυνος για σοβαρή ασβεστοποίηση σε διάφορες αρτηρίες, κυμαινόταν από 32-37% στις γυναίκες και από 21-24% στους άνδρες. (5)

Μπορείτε να ρωτήσετε το γιατρό σας σχετικά με μια εξαιρετική μέτρηση που μπορείτε να κάνετε και λέγεται μέτρηση ασβεστοποίησης στεφανιαίας αρτηρίας.

Θα σας δώσει μια καλή ιδέα για το πόση ασβεστοποίηση υπάρχει στις αρτηρίες, ενώ αποτελεί τον ισχυρότερο δείκτη προδιάθεσης στεφανιαίας νόσου. (6)

Θα πρέπει επίσης να προσέξετε για ένα σύνδρομο που λέγεται σύνδρομο γάλακτος-αλκάλεως. Αυτή είναι μια κατάσταση που δημιουργείται όταν κάποιο άτομο καταναλώνει γενικά πάρα πολύ ασβέστιο. (7)

Αυτό το σύνδρομο μπορεί σταδιακά να οδηγήσει σε:

  • νεφρική ανεπάρκεια
  • ζαλάδες και σύγχυση
  • ψύχωση
  • μειωμένη όρεξη
  • θάνατο

Το σύνδρομο αυτό μπορεί να οφείλεται στην υπερβολική κατανάλωση γάλακτος ή στη λήψη πολλών αντιόξινων συμπληρωμάτων ή φαρμάκων.

Τι ακριβώς είναι όμως η οστεοπόρωση;

Είναι μια σοβαρή απώλεια οστικής μάζας και πυκνότητας, στην οποία ο σκελετός και γενικά τα οστά μας χάνουν την οστική τους μάζα. (8)

Έτσι γίνονται πιο αδύνατα και πιο εύθραυστα, οπότε σπάζουν ευκολότερα.

Η οστεοπόρωση εμφανίζεται σε άτομα πάνω των 45-50 ετών.

Εμφανίζεται πολύ περισσότερο σε εμάς τις γυναίκες μετά την κλιμακτήριο και ειδικά στην εμμηνόπαυση.

Ενώ στα άτομα που είναι πάνω από 70-75 χρονών, είναι το ίδιο συχνή σε γυναίκες και άνδρες.

Πώς λειτουργεί γενικά ο οργανισμός μας στη σχέση του με τα οστά;

Τα κόκαλα μας είναι και αυτά ζωντανοί ιστοί που ανανεώνονται συνεχώς.

Ο οργανισμός μας καταστρέφει καθημερινά ένα μικρό μέρος τους, που είναι το πιο γερασμένο.

Επίσης όμως καθημερινά, τα αναπλάθει και τα αντικαθιστά με νέα κόκαλα και αυτό γίνεται από τότε που γεννιόμαστε μέχρι να πεθάνουμε.

Από τα 20-25 χρόνια μας και καθημερινά, ο οργανισμός μας δημιουργεί λίγη παραπάνω ποσότητα οστού, από αυτή που καταστρέφει.

Από τα 25 έως τα 50 χρόνια μας ή μέχρι την εμμηνόπαυση για εμάς τις γυναίκες, ο οργανισμός κρατά την οστική μάζα σχεδόν σταθερή.

Ενώ από τα 50 χρόνια και μετά ή στην εμμηνόπαυση, άνδρες και γυναίκες χάνουμε σταδιακά μια μικρή ποσότητα οστών. Αυτό συμβαίνει επειδή ο οργανισμός μας δεν μπορεί να αναπληρώσει όλη την οστική μάζα που καταστρέφει.

Για αυτό το λόγο και δημιουργείται ένα έλλειμμα στον οστικό μεταβολισμό μας.

Η ποσότητα που χάνουμε κάθε χρόνο, είναι περίπου 1-2% της οστικής μάζας.

Τα φυσιολογικά επίπεδα της πυκνότητας των οστών μας μετριούνται σε Τ και οι τιμές τους είναι: (9)

  • Η Τ-βαθμολογία -1 και 0 ή παραπάνω είναι φυσιολογική οστική πυκνότητα
  • Η Τ-βαθμολογία από -1, 0 και έως -2,5 σημαίνει χαμηλή οστική πυκνότητα ή οστεοπενία
  • Η Τ-βαθμολογία από -2,5 ή μικρότερη δείχνει οστεοπόρωση

Τι μπορούμε όμως να κάνουμε για να αυξήσουμε την οστική πυκνότητα και να προλάβουμε ή να διορθώσουμε την περίπτωση οστεοπόρωσης;

#1 Ασβέστιο από φυσικές πηγές

Θα πρέπει καταρχήν να παίρνουμε όσο ασβέστιο χρειαζόμαστε με φυσικό τρόπο, από τα κατάλληλα τρόφιμα.

Είναι προτιμότερο να αποφεύγετε το ανθρακικό ασβέστιο, εκτός φυσικά αν ο γιατρός σας έχει συστήσει διαφορετικά, για προβλήματα υγείας που ίσως υπάρχουν.

#2 Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D που είναι από τις πιο κρίσιμες βιταμίνες στο σώμα μας, αυξάνει την απορρόφηση του ασβεστίου κατά 20 φορές. (10)

Χωρίς αυτή, θα έπρεπε να παίρνουμε 20 φορές περισσότερο ασβέστιο. Μόνο έτσι θα μπορούσαμε να απορροφήσουμε αρκετό, ώστε να έχουμε υγιή οστά.

Κάτι που δε θα ήταν φυσιολογικά δυνατό.

#3 Βιταμίνη Κ και ειδικά Κ2

Η βιταμίνη Κ2 που λέγεται και τροχονόμος του ασβεστίου, γενικά παραβλέπεται. Είναι όμως όσο δε φαντάζεστε ζωτικής σημασίας, για τα οστά μας.

Βοηθά να κρατήσουμε το ασβέστιο στα οστά και όχι στις αρτηρίες και τους ιστούς μας. (11)

Οπότε, φροντίστε να βγαίνετε καθημερινά για 20-30 λεπτά στον ήλιο, ώστε να παίρνουν τα κόκαλα την απαραίτητη βιταμίνη D.

Φροντίστε επίσης να τρώτε τροφές που περιέχουν τις βιταμίνες D και Κ ή να παίρνετε τα συμπληρώματα τους αν χρειαστεί.

Με αυτούς τους τρόπους θα στηρίξετε πραγματικά τα οστά σας.

#4 Άσκηση

Η τακτική άσκηση ακόμη και αν είναι μόνο περπάτημα ή κολύμπι είναι επίσης σημαντική για να αποφύγουμε την οστεοπόρωση. (12)

Επιπλέον, βοηθά να αποφύγουμε το άγχος, που μπορεί να καταστρέψει όλα τα κύτταρα και τα θρεπτικά συστατικά στο σώμα μας.

Οι καλύτερες πηγές ασβεστίου

Μερικές από τις καλύτερες και φυσικές πηγές ασβεστίου από τις τροφές είναι:

  • τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά
  • το βιολογικό γάλα και γενικά τα βιολογικά γαλακτοκομικά προϊόντα
  • οι σπόροι
  • τα αμύγδαλα
  • τα όσπρια και ειδικά τα φασόλια, τα ρεβίθια και οι φακές
  • οι σαρδέλες
  • ο σολομός
  • τα σύκα
  • οι λαχανίδες
  • τα πορτοκάλια
  • η βρώμη

Τελευταίες σημειώσεις για την οστεοπόρωση

Διαφήμιση

Η οστεοπόρωση δε σημαίνει έλλειψη ασβεστίου στον οργανισμό μας.

Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό, να φροντίσουμε άμεσα για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση της.

Έτσι ώστε να αποφύγουμε τα μελλοντικά προβλήματα που είναι πιθανό να παρουσιαστούν στα οστά μας.

Εσείς γνωρίζατε γιατί δημιουργείται η οστεοπόρωση;

Εσείς γνωρίζατε γιατί δημιουργείται η οστεοπόρωση; Ξέρατε τι μπορείτε να κάνετε για να προλάβετε, να επιβραδύνετε ή να απομακρύνετε τις πιθανότητες για μελλοντικά προβλήματα οστών;

Αφήστε αν θέλετε το, όπως πάντα σημαντικό σχόλιο σας παρακάτω!

Σας εύχομαι να είστε πάντα καλά! 🙂

Αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε το με τους φίλους σας!
  • Ο/Η Σταυρουλα Αφεντακη λέει:

    Είστε καταπληκτική και πολύ βοηθητική Εμένα μου έχει δώσει η ενδοκρινολόγος μου ένα χάπι βιοδιασπωμενο βιταμίνης d και ασβεστίου λόγω οστεοπόρωσης στα ισχία και προβληματιστηκα διαβάζοντας το άρθρο σας

    • Ο/Η Δήμητρα Νάσιου λέει:

      Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια. Εγώ δεν μπορώ να αμφισβητήσω τις οδηγίες του γιατρού σας (ο κάθε οργανισμός άλλωστε είναι διαφορετικός).
      Αναφέρω όμως πάντα όλες τις σχετικές μελέτες από όσα δημοσιεύω, ώστε να μην μπορεί επίσης κανένας, να αμφισβητήσει τις δικές μου πληροφορίες.
      Σας εύχομαι ότι καλύτερο και να έχετε μια πολύ όμορφη μέρα και εβδομάδα! 🙂

  • Καλημέρα κα Νάσιου,
    Το άρθρο σας για την οστεοπόρωση είναι εκπληκτικό!
    Πλήρως τεκμηριωμένο, με λύσεις και προτάσεις
    τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπισή της.
    Όμως, η οστεοπόρωση μπορεί να γιατρευετεί, και πώς;
    Ευχαριστώ,

    • Ο/Η Δήμητρα Νάσιου λέει:

      Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και χαίρομαι που είναι χρήσιμο το άρθρο μου.
      Μπορείτε να διαβάσετε επίσης αυτό το άρθρο, που ελπίζω να βοηθήσει λίγο περισσότερο:
      8 Φυσικές Λύσεις Για Την Οστεοπόρωση Και Για Υγιή Οστά, εδώ: https://rogmes.gr/antimeopiste-thn-osteoporvsh/
      Να είστε πάντα καλά και να έχετε μια χαρούμενη μέρα και εβδομάδα! 🙂

  • >